Podcasturi la tema dezinformării. Dezvoltăm anticorpi la fals, punem la îndoială orice informație și ascultăm experții

„Anticorpi la fals”, „Kitchen Talk” și „Верю/Не Верю” sunt denumirile podcasturilor realizate de echipele câștigătoare ale concursului de granturi „Cum ne salvăm în „marea” de știri false?”, lansat de Asociația Presei Independente (API) și DW Akademie în a doua jumătate a anului 2021.

Anticorpi la fals este un podcast în patru episoade, realizat de jurnalista Sorina Obreja, despre oameni afectați de informații false și rețete simple de protejare împotriva falsurilor. Primul episod a fost publicat la 17 ianuarie, iar următoarele trei ediții vor apare în fiecare zi de luni pe Zdg.md și pe cele mai importante platforme de podcast (Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Anchor). „Am ales să merg pe acest drum, întâi de toate, alături de protagoniștii, care sunt ca oricare dintre noi, puși în fiecare zi în fața tunurilor de știri, de titluri exagerate, de povești culese de pe rețelele de socializare, ce se contrazic, încât devine greu să mai distingi ce e adevărat și ce nu”, a scris Sorina Obreja într-o postare pe Facebook. 

Un alt podcast lansat la 18 ianuarie, Kitchen Talk, este realizat de echipa portalului Locals.md. Moderatoarele Ana Glazkina și Ana Șestacova discută în bucătărie la teme actuale, primul episod abordând teoriile conspiraționale pe timp de pandemie (Apple Podcasts, Google Podcasts). „În prima ediție vorbim despre divergențele de opinii în cercul de rude și prieteni. Fără discuții goale, fiecare episod cu subiecte noi, care ne afectează pe fiecare”, a scris Anna Glazkina. 

Echipa Diez.md a realizat podcastul „Верю/Не Верю”, în cadrul căruia jurnalista Lilia Zdibneac abordează cele mai populare falsuri despre COVID-19 din societatea moldovenească. Primul episod a apărut la 20 ianuarie și poate fi ascultat pe platformele Spotify și Anchor. „Vorbim despre falsuri în timpul pandemiei, iar experții ne ajută să ne clarificăm ce este adevăr și ce este minciună. Mai mult, în fiecare ediție vom discuta la aceste teme și cu unii dintre cei mai urmăriți influenceri autohtoni”, explică jurnalista. 

Cele trei redacții au fost consultate de experți DW Akademie Nadine Wojcik și Anca Simina, care au ghidat echipele cum să planifice podcasturile, sub ce unghi să abordeze subiectele, cum să lucreze cu sunetul etc.

Proiectul este implementat de API și DW Akademie în cadrul programului „Inițiativa privind transparența și libertatea mass-media: rezistența la crize în pandemia globală”, cu sprijinul Ministerului Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare.